Monday, March 4, 2013

Kematian itu PASTI..

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah kerana hari ini tepat jam 4.51 petang bertarikh 4 Mac 2013, saya masih lagi diberikan waktu untuk bernafas di atas muka ini. Sejujurnya, pada saat ini saya ada dua kerja tertangguh dan kedua-duanya adalah report yang perlu disiapkan. Namun, hati ini meronta-ronta ingin melakarkan kata-kata di alam maya ini.


Minggu lalu, saya dikejutkan dengan berita kematian seorang teman satu tingkatan sewaktu sama-sama belajar di SMKA Nurul Ittifaq dahulu. Kami berkenalan dalam masa yang agak lama, iaitu dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Walaupun kami bukanlah sahabat akrab, namun berita kematiannya meruntun hati ini. Pada pagi sabtu lepas, saya terbaca suatu post di facebook oleh salah seorang sahabat akrab arwah yang menceritakan detik-detik kematian arwah. Kisahnya, arwah mati akibat lemas dalam usahanya menyelamatkan kawannya yang sedang tenggelam. Allahu Rabbi, saya kira arwah menemui ajal dalam keadaan husnul khatimah. 


Berkali-kali saya membaca post itu. Dalam hati, saya meletakkan saya di posisi sahabat arwah itu. Allah, memang ia satu dugaan yang sangat berat untuk menerima takdir bahawa seorang sahabat karib telah menemui ajal di depan mata. Moga dia tabah menghadapi perpisahan ini. Jauh dalam benak hati ini, saya sangat gusar dan rungsing memikirkan takdir kematian sendiri. Apakah malaikat Izrail akan menarik nyawa ini ketika diri sudah benar-benar bersedia untuk menghadap Tuhan dengan amal pahala yang cukup? Apakah kehidupan saya di dunia ini akan berakhir dengan husnul khatimah? Allahu Allah, saya terdiam pada pagi itu.

3:102

" Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepadaNya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim."

Pagi itu, saya memandang sahabat-sahabat di keliling saya. Ada dalam kalangan mereka adalah sahabat-sahabat yang sangat akrab degan saya. Terlintas di fikiran, tabahkah hati ini jika berhadapan saat kematian salah seorang daripada mereka? Dan adakah mereka akan mendoakan saya andai kematian menjemputku dahulu? 


Allahu Rabbi, apakah nasibku di sana nanti? Baikkah atau sebaliknya? Aku takutkan mati, namun aku leka dengan dunia. Apakah wabak wahan sudak menular dalam hati ini?

Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda yang bermaksud, " Sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya dan jika rosak daging itu, rosaklah seluruh tubuhnya serta ketahuilah ia adalah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

83:13
83:14
"Yang apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, dia berkata, "itu adalah dongeng orang-orang dahulu". (13) Seakali-kali tidak ! Bahkan apa yang mereka kerjakan itu telah menutupi hati mereka. (14)"

Ya Allah, apakah hati ini telah dilitupi dengan kegelapan dek kemaksiatan yang melampau kepadaMu sehingga bila baca al-Quran, hati ini tidak tersentuh pun. 


Pada kalian yang membaca post ini, doa-doakan diri ini agar dibukakan hati dan dirahmati Allah selalu. Mungkin Allah makbulkan doa kalian dan memelihara hati ini daripada kemaksiatan.


Sampai bertemu..


0 comments: