Thursday, March 28, 2013

Nabi Musa dan Mesir..


Pada tahun 1978, Michael H. Hart telah menerbitkan sebuah buku yang bertajuk 100: Kedudukan Tokoh Paling Berpengaruh dalam Sejarah. Ia menyenaraikan kedudukan 100 orang tokoh, yang dalam pendapatnya, merupakan manusia paling berpengaruh dalam sejarah. Sewaktu saya mula membaca buku di usia 16 tahun dahulu, saya amat mengagumi kisah dua orang tokoh yang disenaraikan dalam buku tersebut, iaitu kisah Nabi Muhammad SAW dan Nabi Musa AS. Dari dulu, saya meletakkan hasrat untuk menjejaki tanah kelahiran dan menyelusuri kehidupan dua tokoh ini.

Alhamdulillah, baru-baru ini saya berpeluang menjejaki bumi Mesir iaitu bumi di mana lahirnya seorang nabi yang diutuskan oleh Allah untuk membawa umat manusia pada zamannya sujud kepada Allah SWT. Saya kira kisah hidup nabi Musa adalah antara sirah yang paling banyak diceritakan dalam Al-Quran, dan malah turut diceritakan dalam Bible. Jadi, marilah kita susuri sedikit kisah perjalanan nabi Musa yang saya kira sangat menarik!

Kisah kelahiran nabi Musa AS telah diceritakan secara terperinci dalam surah al-Qasas.
“Sungguh, Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah dengan menindas segolongan dari mereka (bani Israel), dia menyembelih anak lelaki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan” (4)

“Dan Kami hendak memberi kurnia kepada orang-orang yang tertindas di bumi {Mesir} itu dan hendak menjadi mrk pemimpin dan menjadikan mrk orang-orang yang mewarisi {bumi}” (5)

“ Dan Kami akan teguhkan kedudukan mrk di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman berserta tenteranya apa yang selalu mereka khuatirkan dari mereka itu.” (6)

“Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa, "Susukanlah dia, dan apabila kamu khuatir terhadapnya, maka hanyutkanlah dia ke dalam sungai {Nil}. Dan janganlah kamu takut dan janganlah pula bersedih hati, sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya salah seorang rasul.” (7)

“ Maka dia dipungut oleh keluarga Fir'aun agar (kelak) dia menjadi musuh dan kesedihan bagi mereka. Sesungguhnya Fir'aun dan Haman berserta tenteranya adalah orang-orang yang bersalah.” (8)

“Dan berkatalah isteri Fir'aun: "Dia adalah penyejuk mata hati bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia menjadi anak," sedang mereka tidak menyedari.” (9)

“Dan hati ibu Musa menjadi kosong. Sungguh , hamper saja dia menyatakannya (rahsia tentang Musa), seandainya Kami tidak teguhkan hatinya, agar dia termasuk orang-orang yang beriman (kepada janji Allah).” (10)

“ Dan berkatalah ibu Musa kepada saudara perempuan Musa, "Ikutilah dia (Musa)". Maka kelihatan olehnya Musa dari jauh, sedang mereka tidak mengetahuinya.” (11)

“Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mahu menyusukannya sebelum itu, maka berkatalah saudara Musa: "Mahukah kamu aku tunjukkan kepada kamu keluarga yang akan memeliharakannya untukmu dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?" (12)

“Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya supaya senang hatinya dan tidak bersedih hati dan agar dia mengetahui bahawa janji Allah itu adalah benar, tetapi manusia kebanyakan tidak mengetahuinya." (13)

Daripada ayat 3 hingga 13 surah al-Qasas ini, bolehlah saya simpulkan bahawa sewaktu zaman pemerintahan firaun ini, (tidak pasti zaman firaun mana) beliau telah terkejut oleh ramalan oleh seorang ahli nujum kerajaan yang dengan tiba-tiba datang menghadap raja dan memberitahu bahwaa menurut firasatnya falaknya, seorang bayi lelaki akan dilahirkan dari kalangan Bani Israil yang kelak akan menjadi musuh kerajaan dan bahkan akan membinasakannya.

Mendengar ramalan itu, Raja Firaun tidak senang duduk dan mengeluarkan perintah agar semua rumah digeledah dan kesemua bayi lelaki yang baru dilahirkan dibunuh hidup-hidup serta, wanita yang sedang hamil turut diawasi sehingga tiba hari kelahiran bayi mereka. Raja Firaun kembali tenang apabila mendengar bahawa kota pemerintahannya telah bersih dan tidak seorang pun bayi lelaki yang hidup.

Kuasa Allah tidak ada sesiapa yang boleh menandinginya. Ditakdirkan, Yukabad, isteri Imron bin Qahat bin Lawi bin Yaqub sedang duduk seorang diri di salah satu sudut rumahnya menanti datangnya seorang bidan yang akan memberi pertolongan kepadanya melahirkan bayi. Maka datanglah bidan tersebut membantunya melahirkan bayinya. Yukabad menjadi takut selepas mengetahui bayinya adalah bayi laki-laki dan khuatir jika dibunuh oleh orang suruhan Firaun.  Maka, Yukabad merayu pada bidan tersebut agar menyembunyikan kelahiran itu. Melihat kepada si ibu yang sangat sayangkan anaknya, lantas bidan tersebut bersetuju untuk merahsiakan akan kelahiran tersebut.

Setelah bayi tersebut menjangkau usia tiga bulan, Yukabad menjadi semakin khuatir dan cemas akan keselamatan bayinya. Lalu, Allah memberi ilham kepadanya agar menyembunyikan bayinya dalam sebuah peti dan menghanyutkannya ke sungai Nil. (7)

Dengan bertawakkal kepada Allah, maka dihanyutkan bayi itu  setelah ditutup rapat dan dicat dengan warna hitam, terapung dipermukaan air sungai Nil. Kakak Musa diperintahkan oleh ibunya untuk mengawasi dan mengikuti peti itu agar diketahui ke mana bayi tersebut akan dihanyutkan dan kepada siapa bayi itu akan dibawa.

Alangkah cemasnya hati kakak Musa, ketika melihat dari jauh peti tersebut dijumpai oleh keluarga Firaun dan dibawa masuk ke dalam istana.  (8) Namun, Isteri firaun iaitu Asiah berjaya meyakinkan firaun untuk menjaga bayi tersebut sepertimana diceritakan dalam ayat ke 9.
Nama Musa yang telah diberikan kepada bayi itu oleh keluarga Firaun, bererti air dan pohon  {Mu=air , Sa=pohon} bersesuaian dengan tempat bayi tersebut dipungut.

Kemudian didatangkan ke istana beberapa orang perempuan untuk menjadi ibu susuan Musa, namun setiap daripada mereka ditolak oleh bayi tersebut yang enggan menerima air susunya. Dalam keadaan isteri Firaun lagi bingung memikirkan bayinya itu yang enggan menyusu, datanglah kakak Musa menawarkan seorang perempuan untuk menyusukan bayi tersebut. (12)

Atas pertanyaan keluarga Firaun, kalau-kalau dia mengenal keluarga bayi itu, berkatalah kakak Musa: "Aku tidak mengenal siapakah keluarga dan ibu bayi ini. Hanya aku ingin menunjukkan satu keluarga yang baik dan selalu rajin mengasuh anak, kalau-kalau bayi itu dapat menerima air susu ibu keluarga itu". 

Tawaran Kakak Musa itu diterima oleh isteri Firaun lalu dibawalah Yukabad menghadap istana.  Maka begitu bibir bayi itu  menyentuh tetek ibunya, disedutlah air susu ibu kandungnya itu dengan sangat lahapnya. Lalu, diserahkan Musa kepada Yukabad ibunya, untuk diasuh selama masa menyusu. Maka dengan demikian terlaksanalah janji Allah kepada Yukabad bahawa dia akan menerima kembali puteranya itu. (13)

Menarik bukan kisah nabi Musa. InshaAllah nanti kisah nabi Musa ketika dia remaja dan diangkat menjadi rasul akan saya ceritakan kemudian.

“Inilah barakah tinggalan anbia di bumi ini.
Menjadi pusat ilmuan islam seluruh alam.
Di sinilah lahirnya ramai ilmuan, ulama', imam-imam.
Dan di sinilah letaknya makam-makam tokoh islam.”

20:21 28 Mac 2013
Merindui Kaherah…


0 comments: