Tuesday, February 5, 2013

diri yang hilang...

Bismillahirrahmanirrahim..

Allahu Allah. Lama sekali aku tidak membersihkan habuk dan sawang yang ku kira sudah lama membiak dalam laman sesawang ini. Pantas sungguh masa berlalu sehingga aku merasakan baru beberapa hari lepas aku melewati laman ini, rupanya sudah hampir lima purnama barangkali.

Sungguh, banyak sekali perkara yang aku alami sepanjang 'ketiadaanku' di laman ini. Bermula dengan musim persekolahan dari 24 september 2012 hingga 14 disember 2012, memang tiada mampu aku nafikan, rutin harian berubah sama sekali. Memandangkan jadual kelas yang agak padat, ditambah dengan kesibukan menyiapkan tugasan sebagai seorang pelajar, aku fikir ia adalah perkara normal bukan? Semenjak dari cuti musim panas dahulu, aku rasa aku tidak mahu hanya menjadi insan 'normal' yang paginya hanya belajar, malamnya berehat kemudiannya keesokannya bangkit semula melakukan rutin yang sama. Jika begitulah rutinku sebagai seorang hamba Allah, dimanakah bezanya aku dengan mereka yang belum beriman denganNya? Apakah aku mampu menggapai syurgaNya andai hidup hanya bersenang-lenang, tiada kerisauan walau sekelumit pun, tiada terlintas pun memikirkan mengenai ummah? T_T

Pertemuan dengan ustaz-ustaz terkemuka menginsafkan aku. Betapa hidup ini perlu berjuang mempertahankan kalimah Allah. Betapa syurga itu sukar untuk digapai jika hanya berpangku tangan. Betapa seruan dakwahNya wajib dilaksanakan. Teringat sebuah hadis yang disampaikan oleh seorang ustaz,


Sahabat berkata kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, apakah seorang yang berjuang kerana marahkan sesuatu puak itu dikatakan jihad fisabilillah?”

“Tidak. Itu tidak termasuk jihad fisabilillah.”

“Apakah seorang yang berjuang kerana tunjuk berani itu jihad fisabilillah?” tanya Sahabat lagi.


“Tidak,” jawab Rasulullah.


“Apakah berjuang fisabilillah itu berjihad kerana bangsa?”


“Bukan.”


“Kalau begitu, ya Rasulullah, apa itu jihad fisabilillah?”

“Berjihad fisabilillah itu ialah berjuang di jalan Allah untuk menegakkan kalimah Allah hingga menjadi tinggi. Jihad itu ialah untuk meninggikan kalimah Allah.”


Kadang aku jadi malu melihat teman seusiaku sudah jauh menapakkan diri dalam medan dakwah. Sudah lama lantang menyuarakan kebenaran. Sudah teguh dengan perdirian dan fikrah yang benar. Aku? Aku jauh ketinggalan di belakang. Cuba dikejar, masih jua jauh untuk sebaris. Bangkitlah wahai jiwa! Usah lagi lemah dan lesu. Perjuangan ini tidak pernah menunggu mereka yang lambat.

Ambillah ibrah dari kisah seekor pipit pada zaman nabi Ibrahim,

Semasa Nabi Ibrahim sedang dibakar oleh raja Namrud yang zalim, seekor burung pipit berulang-alik dari sebuah kolam ke lembah tempat nabi Ibrahim sedang dibakar dengan membawa air kolam tadi dalam paruhnya yang kecil.

Kejadian ini dilihat oleh Malaikat Jibril a.s. & Jibril bertanya kpd sang pipit

"Adakah air itu mampu untuk memadamkan api yg menggila marak dan besar itu?"


Lalu sang pipit menjawab, 

"Yg dia tahu bahawa air yang dibawa tidak terpadamkan api yang ganas itu. Namun, sekurang-kurangnya aku telah menjalankan tanggungjawab dan tidak berdiam diri apabila melihat kekasih Allah dizalimi oleh orang kafir."

Sekian, sampai bertemu..


0 comments: