Sunday, October 7, 2012

kosong, kosong

Bismillahirrahmanirrahim..

Allah, lama sudah aku tidak menukilkan isi hatiku di alam maya ini.. Alhamdulillah, kini aku sudah berada di tahun dua pengajian dalam bidang kimia di university of sheffield. Benar kata seorang teman, "To leave our family for the second time is much sadder than the first one.." Namun, inilah pengorbanan yang harus dibayar untuk dapatkan segulung ijazah kan.. Please grow up engku..Ngeh3~

Kali ini aku sudah bergelar senior kepada junior-junior yang baru tiba. Pada mulanya, aku agak kekok untuk bergaul dengan mereka kerana kebanyakannya adalah lebih tua usianya daripada aku. Bukan apa, aku sebenarnya jenis seorang yang segan untuk membahasakan "aku" dan "kau" bila berbual dengan mereka yang lebih berusia.(walaupun beza cuma setahun dua). Untuk bahasakan "saya" "awak" macam geli pula. Haha. Akhirnya, aku buang semua rasa segan aku itu, bahasakan "aku" "kau" sahaja. Itu lebih mengeratkan bukan. Pesan seorang teman, "Pedulikan dia lagi tua ke tak, bahasa diri tu bukan tanda hormat atau tak, namun lebih kepada permulaan perkenalan sahaja. Dia pun tak kisah la."

Ok, pasal kuliah pula. Alhamdulillah esok akan bermulanya minggu ketiga sesi akademik. Ya, benar kata senior, tahun dua memang "tough". Habuk pun tak faham bila masuk kuliah. Haha. Namun aku percaya, kalau betul-betul 'sit back and revise', inshaAllah akan faham.

Haa, sebenarnya aku ada beberapa ayat-ayat 'best' nak 'quote' kat sini.

"People wont question you if you can't do something big in your society, but then people will definitely question if you cant even do the small things." Contohnya, kalaulah kita tak mampu menyumbang sesuatu yang besar kepada masyarakat, orang takkan persoalkan. Tapi, kalau benda kecil pun kita abaikan, memang orang akan mengata. Contohnya, bilik bersepah, makan tapi tak basuh pinggan dan banyak lagi la benda-benda remeh yang diabaikan. And to those such people, sorry I have no respect to you. Hilang tsiqah. Haha.

"Dont prejudge a person by his/her appearance in public. A person who looked bad doesn't mean he is bad, and vice versa." Hurm. No need to explain more on this. Nobody is perfect kan.

Erm, sebenarnya ada lagi quotes yang nak kongsi, tapi 'blank' pula sekarang ni. "Kosong, kosong ooo". Haha.

Ok la, sebenarnya dah pukul 11.26 malam sekarang waktu uk. Tengah buat tutorial sebenarnya sekarang, curi-curi masa sebentar mengisi ruangan yang bersawang ini. Ok, sampai bertemu.



Hari ni aku dilanda homesick yang parah. Huhuhu. Allah, Kau peliharalah kedua ibu bapaku dan seluruh ahli keluargaku dan kurniakanlah rahmah dan rezekiMu pada mereka. Amin.

p/s: Akhirnya tertulis juga entry blog ni..huhu..:)

0 comments: