Friday, December 16, 2011

endless

Bismillahirrahmanirrahim..
   Alhamdulillah.. Tamat sudah perjalanan semester satu. Kini tinggal lagi lebih tepat2 sebulan untuk end sem exam. Namun, masih tiada perancangan nak ulang kaji. Malam ni, patutnya aku perlu packing2 barang. Esok hajatnya nak ke manchester, pastu bermalam di sana sampailah 22hb hb.. Then bertolak dr sana ke exeter lak,nun jauh di selantan uk.. sebenarnya di barat daya uk.. Sebentar2.. keliru dah ni.. Kalau arah diantara barat dan selatan, dipanggil barat daya ke ataupun barat laut?? Sungguh, aku keliru.. Adoi~
   Haa, buat apa kat exeter?? Kat sane ade winter gathering sesama pelajar2 msia yg ade kat uk ni.. Wah, inshaAllah best!! Doa2 moga mase tu, salju sedang lebat memutih.. Subhanallah..
   Hurm, lama rasanya tidak post sesuatu yg bermanfaat.. Asyik luahan perasaan je kat alam maya ni.. Kalau dulu, punya ramai sahabat untuk dikongsi rasa.. Namun kini.. Bukanlah itu bermakna aku tiada kawan di sini.. Memang ramai pun, dan semua baik2.. Tapi entah kenapa aku lebih memendam rasa di sini.. Mungkin inilah saatnya untuk aku belajar berdikari, perlu teguh di atas kaki sendiri, perlu kukuh dengan pendirian sendiri, perlu tabah hadapi hidup ini.. Hurm, luahan rasa lagi.. Memang aku manusia yang lemah..
   Hidup di negara orang ni, memang banyak ujiannya.. Aku sering dengar orang cakap "iman tu naik turun".. Tapi kat sini, iman tu dah keluar masuk.. Besarnya dugaan di sini.. Kalau keluar dari rumah, mata memang kena jaga.. Nasib baik sekarang ni tengah musim sejuk, kuranglah siket seksanya.. Itu pun dah sakit mata ni memandang.. Entah bagaimana la nanti tika mentari kembali menyinar.. Kalau di malaysia, ramai yang akan guide kita. Kalau kita tak malu dengan Allah pun, sekurang2nya kita malu dgn kawan2 sekeliling kita. Namun di sini, memang perlu kekuatan diri yang kuat.. Contohnya adalah solat subuh. Sekarang ni waktu syuruk dlm 8.15 pagi.. Serius lambat kan.. Di situlah Allah nak uji takat mana iman kita... Ditambah pulak, jarak masjid yang agak jauh dri rumah.. Sebenarnya dalam 15 minit perjalanan je, namun sebab jalannya berbukit, tidak ramai yang sanggup berbuat sedemikian.. Ditambah lagi dgn cuaca yang sejuk, memang lagi siket la manusia yang sanggup meredah malam ke masjid.. Termasuk diri ini yang lemah..
     Acap kali rindu bertandang,
rasa itu tiada bisa dihalang,
air mata pun tak terbendung,
pantas saja ia berlinang,
meski jarak yang menjadi jurang,
kita bersua tiada jarang,
Tuhan berilah hati ini tenang,
hadapi hidup nan merintang,
melangkah jalan yang terbentang,..

sebenarnya banyak yang ingin di ungkapkan di sini, namun mungkin lain kali..

p/s: Hargailah orang yang menghargaimu, kerna mungkin suatu hari nanti dia kan berpaling arah darimu kerna sikapmu begitu..
p/s: Kalau tidak mampu menjadi garam yg menyegarkan daging, jangan jadi langau yang merosakkannya..
p/s: Kasih manusia memang bermusim, hanya kasih Tuhan yang abadi..
p/s: Usah pura-pura dengan kata2, katakanlah yang sebenarnya..
p/s: Memang benar ikhlas itu sukar, namun lakukanlah kebaikan walau hati memberontak.. Allah sedang menilaimu..
p/s kepada p/s: inilah antara apa aku belajar selama seminggu yang lalu..



0 comments: