Sunday, April 17, 2011

La tahzan

Assalamualaikum wbt..
 Hari ini ana tidak ke kelas atas sebab2 yg tak disengajakan.. Ini first time sepanjang ana kat intec ni,ana tak ke kelas.. Kepada yg bertanya kenapa tu, nanti ana ceritakan kenapa ya..
 Berbaki dgn masa terluang sebab tak ke kelas ni (bosan tak tahu nk buat apa dlm bilik..huhu) , ana nak berkongsi satu buku yg sdg ana baca skrg ni.. "LA TAHZAN" tajuk buku ni, karya dr. 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni yang telah diterjemahkan ke dlm bahasa melayu.. Mungkin ramai yg selalu dgr kata2 "la tahzan", "jgn bersedih", "dont be sad" kan.. Ana pun terfikir, mgkin kalian sudah khatam baca buku ni..tapi bila ana tunjukkan buku ni kat bbrapa sahabat ana, rupanya kalian belum pernah baca pun lg.. Inilah yg buat ana lg bersemangat nk berkongsi serba sedikit mengenai buku ni..:)
Jujurnya, ana baru je baca sampai page 14 sbb ny ana tiba2 termenung panjang bila sampai kat subtopik ni..Teks nya lebih kurang seperti di bwh slps di edit sedikit( sbb pnjg sg.:))

                                    "Masa depan akan datang dengan sendirinya"
Firman ALLAH dalam surah An-Nahl, ayat 1 : ".....sesuatu yang telah ditentukan oleh ALLAH pasti akan datang, maka janganlah kalian minta untuk disegerakan..." Oleh kerana itu, janganlah anda mendahului sesuatu yang belum terjadi! Apkah anda mahu memetik buah-buahan sebelum masak? Hari esok adalah sesuatu yg belum nyata, dan dapat diraba; belum berwujud, dan tidak memilik rasa dan warna. Lalu, mengapa kita harus menyibukkan diri dgn hari esok, mencemaskan kesialan2 yg mgkin akan terjadi pd nya, memikirkan kejadian2 yg akan menimpanya, meramalkan bencana2 yg bakal ada di dalamnya? Bukankah kita juga tidak tahu apakah kita akna bertemu dengannya atau tidak, dan apakah hari esok kita itu akan berwujud kesenangan atau kesedihan? Yang jelas, hari esok masih ada dalam alam ghaib dan belum turun ke bumi. Dalam syariat, memberi kesempatan pada fikiran utk memikirkan masa depan dan membuka2 alam ghaib, dan kemudiannya terhanyut dlm kecemasan2 yg bru diduga darinya adalah sesuatu g tak dibenarkan. Kerana, hal itu termasuk thulul amal (angan2 yg terlalu jauh). Biarkan hari esok itu dtg dgn sendirinya; jgnlh anda menanyakan khabar beritanya, dan jgn pula anda menunggu. Sebab, hari ini anda sedang sibuk.

Lalu ana pun terfikir..

Tinggal 2 bulan je lagi ana kat intec ni.. Maknanya hanya tggl 2 bulan je lg dapat sama2 berjuang dgn shbt2 ana ni.. Lepas tu, semua bawa haluan masing2.. Ada yg ke germany, ada yg ke ireland, ada ke us, ada buat twinning program kat msia lg.. Dan ana pula insyaAllah ke uk ( biiznillah). Maka, kita akan berpisah wahai shbt2.. Lepas ni dah x der la istilah "study sama2 kat surau", tiada lagi "usik-mengusik",tiada lagi "jom main pinball".. MasyaALLAH, indahnya saat ni.. Tapi bila baca baca buku ni, tiba2 terfikir kenapa harus ana merunsingkan fikiran fikirkan tentang perkara yg masih belum berlaku. Pertemuan dan perpisahan itu kan lumrah alam. Mungkin kita berpisah sementara, nanti mungkin kita akan bertemu kembali. Mungkin nanti kita berjiran.. Atau mgkin nanti kita akan jadi saudara mara, Atau mgkin nanti kita bekerja kat tmpt kerja yg sama. Itu kan rahsia Allah.. Sesungguhnya Dia maha mengetahui apa tidak kita ketahui kan.. Lalu, ana cuba memujuk hati ini.. Jangan bersedih wahai hati.. Bersabarlah menanti hikmah..

Inilah luahan hati seorang insan.

Abu Hurairah ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
"Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan arasyNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya. Pemimpin yand adil; pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT; seseorang yang hatinya terpaut pada masjid; 2 lelaki yang berkasih sayang dan bertemu dan berpisah kerana Allah SWT; lelaki yang digoda oleh perempuan cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat tetapi dia menolak dengan mengatakan Aku Takutkan Allah; seseorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehinggakan tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya; dan seseorang yang mengingati Allah ketika bersendirian sehinggakan mengalir air matanya kerana Allah SWT.”

0 comments: